Tegenwoordig spreken wij niet meer van zorg voor leerlingen maar over de ondersteuning van leerlingen. We zeggen niet "wat is er mis" maar "wat heeft dit kind nodig".
"Niet wat is er mis, maar wat heeft dit kind nodig"
Ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland
geeft duidelijkheid over passend onderwijs
Heb je vragen over passend onderwijs, wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je terecht bij ons op school of bij ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland. De website is www.steunpuntnijmegenstromenland.nl.
Het ouder- en jeugdsteunpunt is een initiatief van samenwerkingsverband Stromenland en samenwerkingsverband V(S)O Nijmegen. Op de website vind je informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veelgestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Je vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. En wil je een vraag stellen? Dan kun je contact opnemen met ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland.
Op de website van Stromenland, www.stromenland.nl staat meer inhoudelijke informatie voor ouders en leerlingen, over hoe zaken in de regio Stromenland geregeld zijn. Bijvoorbeeld over hoe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband geregeld is, welke scholen erbij horen, documenten etc.
Passend onderwijs
Sinds 1 augustus 2014 is de school, samen met het samenwerkingsverband, verantwoordelijk om voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende onderwijsplek te bieden. Dit noemen we de zorgplicht. Ouders melden hun kind aan bij de school die hun voorkeur heeft. Binnen 6 tot 10 weken moet de school een zo passend mogelijk aanbod regelen. Indien de school waar de leerling is aangemeld niet zelf in de benodigde onderwijsondersteuning kan voorzien, dan is het de verantwoordelijkheid van de school om (binnen het samenwerkingsverband) een school te vinden die dit wel kan.
Als het niet haalbaar is om de leerling binnen het regulier onderwijs te plaatsen, dan kan een aanbod op het speciaal basisonderwijs worden gedaan. Er is dus meer ruimte voor maatwerk. Het accent verschuift van het medisch labelen van kinderen naar het kijken naar wat zij daadwerkelijk nodig hebben. De onderwijsbehoefte is vanaf nu het uitgangspunt.
In de Wet passend onderwijs wordt expliciet gesproken over onderwijsondersteuning van leerlingen. Elke school maakt een plan waarin wordt beschreven welke ondersteuning de school kan aanbieden, het schoolondersteuningsprofiel. Dit profiel is terug te vinden op deze website. In het ondersteuningsplan is te lezen hoe de begeleiding en ondersteuning er precies uit ziet. Dit plan is op te vragen bij de intern begeleider van de school.
Leerlingbegeleiding op de Zonnewende
Wij vinden het belangrijk dat wij uitgaan van de ontwikkeling van kinderen en aansluiten bij hun competentie. Voor iedereen is duidelijk dat kinderen in mogelijkheden verschillen. Een belangrijke eigenschap van onze school is dat wij relatief kleine groepen hebben waardoor meer aandacht naar individuele kinderen kan uitgaan.
Met betrekking tot de begeleiding van kinderen is de groepsleerkracht de spil en verantwoordelijke. Wanneer er zorgen zijn gaat de leerkracht in gesprek met de leerling, ouders en intern begeleider. De directeur is luisterend oor en procesbewaker bij de leerlingenbegeleiding.
Drie keer per jaar vinden groeps- en leerlingbesprekingen plaats tussen de leerkracht en intern begeleider. Tijdens deze bespreking wordt op groeps- en leerlingniveau besproken hoe het onderwijs zo passend mogelijk gemaakt kan worden.
Indien kinderen iets meer begeleiding nodig hebben wordt dit meestal door de leerkracht uitgevoerd. Grotere ondersteuningsvragen worden besproken in het brede school ondersteuningsteam (BSOT). Dit team bestaat uit de ouders, de leerkracht, de intern begeleider, de onderwijsondersteuner vanuit het samenwerkingsverband, de schoolcontactpersoon van het buurtteam en de schoolverpleegkundige van de GGD. Als het nodig is, kunnen ook andere partijen worden uitgenodigd.
Tijdens de BSOT bespreking kan bepaald worden of extra ondersteuning gewenst is. Dit kan ondersteuning zijn vanuit het samenwerkingsverband. Op Stromenland.nl is een matrix terug te vinden waarin alle soorten ondersteuning zijn opgenomen. Het is ook mogelijk dat de stap wordt gezet naar andere deskundige begeleiding. Denk hierbij aan de inzet van een logopedist, fysiotherapeut, speltherapeut, etc.
En ja,
met hem gaat het helemaal goed!