Wij stimuleren onze leerlingen in de leerpleinen om elke dag verder te komen in hun ontwikkeling en om dat waar maar kan samen te doen. Voor het onderwijsteam willen we dat zelfde realiseren. Wij werken daartoe met de methode leerKRACHT. De leerKRACHT-aanpak helpt ook ons om elke dag samen een beetje beter te worden. Met deze krachtige methode geven we ons onderwijs samen vorm.
"Elke dag samen een beetje beter!"
De leerkrachten van de leerpleinen overleggen dagelijks met elkaar. Er worden doelen gesteld, samen lessen bedacht om de doelen in de dagelijkse lespratijk te realiseren. We bezoeken elkaars lessen, genieten en geven feedback naar elkaar toe. De stem van de leerlingen is daarbij uiteraard ook heel belangrijk. We luisteren naar hun behoeften, horen graag of ze het naar de zin hebben en of ze zich ontwikkelen. Zij zijn onze grootste inspiratiebron en helpen ons om het nog beter te doen.
Gemma de Haan is onze intern begeleider. Zij is aanspreekpunt voor alles wat te maken heeft met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De dagelijkse leiding is in handen van Debby Drost, directeur.
Leerpleinen
Wij vinden het belangrijk dat wij uitgaan van de mogelijkheden van kinderen en aansluiten bij dat wat ze kunnen. Voor iedereen is duidelijk dat kinderen in mogelijkheden verschillen, niet ieder kind is hetzelfde. Binnen onze school hebben we een aantal organisatorische en pedagogische maatregelen genomen om met dit gegeven om te gaan en zo te komen tot een hoge kwaliteit van ons onderwijs met als doel dat kinderen met plezier blijven "groeien". We werken in alle groepen met hetzelfde instructiemodel (EDI).
Organisatie van de onderbouw
Kinderen in de jongste leeftijdsgroep hebben veel aandacht nodig. Wij hebben daarom een leerplein 1 (niveau groep 1, 2 en 3) waar de kinderen veel in hoeken werken. In de hoeken kunnen kinderen spelend leren. In leerplein 1 geven we dagelijks instructies in kleine groepjes, zodat er meer individuele hulp en aandacht geboden kan worden aan de kinderen die dat nodig hebben. Om de aansluiting met de voorschoolse periode te verbeteren, werken we samen met de peuterspeelzaal en kinderopvang.
Ter ondersteuning van de kinderen die moeite hebben met het Nederlands is er een onderwijsassistent die twee keer per een taalgroep draait. De themawoorden worden in een andere context en op een nadere manier aangeboden.
Organisatie van de midden- en bovenbouw
In de midden en bovenbouw wordt er veel overlegd tussen de leerkrachten. Het ene kind is goed in taal, de ander in rekenen en de ander is weer enorm creatief. Bij de vakken werken we op verschillende niveaus. Daarbij werken we met het expliciete directe instructie model (EDI). Kinderen die bij rekenen moeite hebben met de tafels hebben, hoeven niet allemaal ook moeite te hebben met geldsommen. De ene dag zitten dus andere kinderen in de extra instructiegroep dan de andere dag. Daarop krijgen de kinderen zo efficiënt mogelijk de lesstof op hun denk- en werkniveau aangeboden.
Differentiatie
Niet elk kind ontwikkelt zich in hetzelfde tempo en op dezelfde manier, om in te spelen op de verschillende niveaus werken we zowel met niveaugroepen als groepsoverstijgend.
- Niveaugroepen: De leerkracht maakt per vakgebied drie niveaugroepen waaraan de instructie wordt aangepast.
- Groepsoverstijgend: Soms volgen leerlingen niet in hun eigen groep hun vak maar gaan naar een andere, hogere of lagere groep. Leerlingen krijgen dan op hun eigen niveau de leerstof aangeboden.
Leerstofaanbod
Bij de samenstelling van ons onderwijsaanbod gaan we uit van de Kerndoelen: streefdoelen waarop we ons richten bij de ontwikkeling van onze leerlingen. Deze algemene Kerndoelen geven aan wat leerlingen aan het eind van groep 8 moeten kennen en kunnen. We maken gebruik van een breed en gevarieerd onderwijsaanbod om dat van meet af aan te ondersteunen. We hanteren bij het vormgeven van ons onderwijsprogramma ook de zogenaamde landelijke referentieniveau's. Deze geven nog concreter aan wat een kind op een bepaald moment in de schoolloopbaan moet kennen en kunnen. In de schoolgids vindt u een omschrijving van het actuele leerstofaanbod op Brede School De Zonnewende.
Werkmaterialen
Alle kinderen krijgen bij binnenkomst een gymtas, ze moeten zelf gymkleding en sportschoenen meenemen. De kinderen van groep 3 krijgen van school een potlood, gum, een doosje kleurpotloden en een etui. In groep 4 krijgen ze een Stabilopen. In de klas zijn viltstiften, (kleur)potloden, plakstiften, linialen, puntenslijpers en scharen aanwezig. Deze hoeven kinderen niet mee naar school te nemen.
Rapporten
Vanaf leerplein 1 krijgen kinderen twee keer per jaar een rapport mee naar huis. Het rapport in leerplein 1 en voor de kinderen op niveau groep 2 (in leerplein 2) is gebaseerd op de KIJK! observatielijsten. Deze lijsten zijn bedoeld om de ontwikkeling van de kinderen van groep 1 en 2 goed in de gaten te houden. De observatielijsten en rapporten dienen als leidraad tijdens de 15 minutengesprekken met de ouders.
Huiswerk
Het team van De Zonnewende vindt het belangrijk dat kinderen huiswerk maken.
Dat heeft de volgende redenen: Door het huiswerk wordt de betrokkenheid van ouders met het leren van hun kind op school vergroot. Kinderen oefenen zo nog eens extra de stof die in de groep is aangeboden. Er is 1 maal per week huiswerkbegeleiding op De Zonnewende. Deze wordt verzorgd vanuit het Activiteitenplein. Ouders kunnen hun kind hiervoor aanmelden.
Bewegingsonderwijs
De lessen bewegingsonderwijs voor groep 3 t/m 8 worden op maandag gegeven door een vakleerkracht bewegingsonderwijs. We hebben een eigen sportzaal in ons gebouw. Hier is het van belang dat de leerlingen gymschoenen dragen en ook een sportbroek en een sportshirt in verband met de hygiëne. Van maandag tot en met donderdag zijn er naschoolse sportactiviteiten in samenwerking met het Activiteitenplein. Voor het actuele programma kunt u het beste bij de coördinator van het Activiteitenplein informeren. De kinderen in de groepen 1-2 bewegen naturlijk ook volop. Samen met hun leerkracht in de speelzaal.
Handvaardigheid
Bij handvaardigheid wordt gewerkt met verschillende materialen. Verschillende technieken worden aangeleerd om met deze materialen om te gaan. De leerkrachten verzorgen zelf de handvaardigheid lessen.
Muziek
Muziekbeleving is belangrijk voor het leren. Er wordt aan alle groepen muziekles gegeven door de leerkrachten en nu en dan een docent muziek.
Kunstzinnige vorming
Meerdere keren per jaar worden er gastlessen en voorstellingen gegeven door CSEN. Deze lessen zijn gericht op muziek, dans, toneel en kunst. Deze lessen en voorstellingen kunnen op school gegeven worden, maar ook op locatie.
Verkeersdiploma
In groep 7 wordt het landelijk verkeersexamen afgelegd. Het schriftelijk gedeelte wordt verzorgd door 3VO, terwijl het praktisch deel verzorgd wordt door de politie Nijmegen. Deze proeven worden in het voorjaar afgenomen. Het lesprogramma voor verkeer is in groep 7 zodanig opgezet, dat de kinderen de verkeersregels goed "onder de knie" krijgen.