Het team en de partners van Brede School De Zonnewende creëren een omgeving waarin iedereen positief benaderd wordt en iedereen zich gerespecteerd weet en voelt. De omgang met elkaar wordt gekenmerkt door openheid, eerlijkheid, vertrouwen, wederzijds respect en veiligheid. We gebruiken hiervoor de methode Kwink. Dit is een online methode die insteekt op sociaal emotioneel leren. Net als rekenen en taal zijn dit vaardigheden die kinderen moeten leren. Het is gericht op preventie en de kracht van een veilige groep.
Sfeer
Wij zorgen er samen met de kinderen, onze partners en ouders voordat alle personen, jongen oud, die betrokken zijn bij De Zonnewende zich veilig voelen, ongedwongen met elkaar omgaan en graag op school komen. Wij spannen ons in om te voorkomen dat er sprake is van onzekerheid, angst, agressie, discriminatie en pesten. De eerste weken in het schooljaar zijn cruciaal als het gaat om het creëren van een veilige groep. Indien er sprake is van pestgedrag, treedt een pestprotocol in werking. Ouders worden hierbij altijd betrokken. Dit pestprotocol is in te zien op school. Agressie en discriminatie wordt door ons op geen enkele manier geaccepteerd. Indien nodig worden passende maatregelen genomen.
Ouders
Door te kiezen voor Brede School De Zonnewende geven de ouders de medewerkers van de Brede School hun vertrouwen en geven de opvoeding van hun kind voor een gedeelte uit handen aan de school. Teamleden en ouders respecteren elkaar en elkaars mening, zijn bereid elkaar op te zoeken en gaan uit van duidelijkheid. Teamleden hebben de taak om ervoor te zorgen dat de ouders bekend zijn met de afspraken van De Zonnewende. Ouders houden zich aan gemaakte afspraken en zijn betrokken bij de ontwikkeling van hun kind op school. Dit blijkt o.a. uit aanwezigheid bij ouderavonden, rapportbesprekingen, festiviteiten enz.
Kinderen
Openheid, vertrouwen, eerlijkheid, wederzijds respect en elkaar steunen zijn de basis in de omgang met elkaar. De kinderen werken er aan mee dat iedereen zich thuis voelt op De Zonnewende en dat er geen sprake is van agressie, discriminatie en pesten. De kinderen worden gestimuleerd om mee te denken over de school(groeps)regels, om zich deze eigen te maken en zich te houden aan de afgesproken regels en afspraken. Als er problemen zijn bespreken de kinderen dit met een teamlid. Samen werken zij aan een goede oplossing. De kinderen dragen bij aan de zorg voor de basisgroep, het leerplein, het gebouw en de omgeving. Kinderen hebben invloed op hun leerproces zodat zij zich zo goed mogelijk, naar hun eigen mogelijkheden, kunnen ontwikkelen. Wij meten ieder jaar hoe kinderen zich bij ons op school voelen op sociaal emotioneel vlak. Met de methode Kwink wordt gewerkt aan de volgende competenties:
Besef hebben van jezelf
- Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
- Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
- Een gezond zelfvertrouwen
Besef hebben van de ander
- Empathie
- Perspectief nemen
- Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
- Sociale cues juist interpreteren
Keuzes kunnen maken
- Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
- Bijdragen aan een positief klimaat in je school
- Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag
Zelfmanagement
- Impulscontrole bij stressvolle situaties
- Omgaan met heftige emoties
- Doelgericht gedrag
Relaties kunnen hanteren
- Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
- Sociale druk weerstaan
- Conflicten oplossen
Leerkrachten
Leerkrachten komen gemaakte afspraken na en dragen zorg voor een doorgaande ontwikkeling bij de begeleiding van de kinderen. Zij bespreken tijdig met de ouders de voortgang van de leerlingen. Leerkrachten dragen zorg voor de sfeer in de basisgroep en in het leerplein: kinderen, ouders en leerkrachten gaan op een respectvolle, open manier met elkaar om.